The Metamorphosis of Birds
Beatriz en Henrique trouwen op de dag dat zij 21 wordt. Hij vaart bij de marine. Terwijl hij telkens maanden achtereen op zee doorbrengt, brengt zij thuis in haar eentje hun zes kinderen groot. Met haar brieven houdt ze hem op de hoogte van hun wel en wee.
Filmmaker Catarina Vasconcelos is de dochter van Beatriz’ oudste zoon. In een episch, zeer persoonlijk familieportret borduurt zij voort op haar korte debuutfilm uit 2014. Opnieuw zijn haar familie en het leven in Portugal in de twintigste eeuw het onderwerp, maar voor haar eerste lange film, die op filmfestivals wereldwijd diverse vak-, pers- en publieksprijzen won, duikt Vasconcelos dieper de familiegeschiedenis in.