An Affair of the Heart
Rick Springfield was een grote ster in de jaren tachtig, toen hij zeventien top 40-hits had, 19 miljoen platen verkocht en een rol speelde in de populaire soap . Vanaf 1990 trok hij zich een decennium lang volledig terug uit de muziek en werd hij door sommigen weggezet als een voetnoot in de popgeschiedenis. Ten onrechte, blijkt in dit verhaal over niet-aflatend fanatisme. Miljoenen trouwe fans volgen Springfield nog altijd op de voet. De inmiddels zestigplusser geeft nog zo'n tachtig concerten per jaar, waarbij hij veel vrouwen- en enkele mannenharten sneller doet kloppen met zijn blote bast, zijn hitklassieker 'Jessie's Girl' en zijn , waarbij hij een bos rozen kapot slaat op de snaren van zijn gitaar. Voor de fans uit de harde kern is hun liefde voor Springfield een alomvattende en in sommige gevallen zelfs religieuze ervaring. In 'Rick' vinden ze hun , een vlucht uit hun normale leven, of de kracht om over een trauma heen te komen. En de liefde is wederkerig: Springfield brengt korte verrassingsbezoekjes aan zijn trouwste fans, gaat met ze bowlen of nodigt ze uit op het podium. "Het draait allemaal om de connectie", analyseert Springfield, die zelf zichtbaar geniet van deze onvoorwaardelijke aandacht.