My Darling Supermarket
Ze moeten brood bakken, vakken vullen, karretjes verzamelen, beveiligingscamera’s checken, boodschappen scannen en áltijd klantgericht zijn. Elke dag opnieuw. De werknemers in deze Braziliaanse supermarkt vormen tezamen een geoliede machine. Maar waar blijft het individu in deze afstandelijke omgeving, die eerder repetitieve robotkwaliteiten dan menselijkheid van hen verlangt?
Regisseur Tali Yankelevich kijkt met haar camera overal rond in het uitgestrekte bedrijfspand en spreekt er de medewerkers die door klanten eigenlijk nauwelijks nog worden opgemerkt. Hoe denkt de magazijnmedewerker over zijn werk en zijn plek in de maatschappij? Hoe gaan de bakkers om met werkdruk en wat lezen ze in de pauze? Kan liefde op deze werkvloer bestaan? Hoe ervaart de kassamedewerker de trage uren?
Yankelevich verweeft hun openhartige verhalen mooi met stijlvolle, strakke (detail)opnames van de supermarkt zelf. De menselijke dilemma’s, filosofische kwesties, dromen en maatschappelijke issues contrasteren opvallend goed met beelden van hefkarretjes, aanbiedingsborden en pakken bloem. In dit stijlvaste ensembleportret zijn de werkelijke sterren de werknemers, die hun geest niet laten doden door de routine van hun werk.