Flint Is a Place
Flint is een plek die, zeker in de Verenigde Staten, weinig introductie behoeft. De stad, met documentairemaker/activist Michael Moore als bekendste ambassadeur, staat symbool voor alles wat er mis kon gaan met de American Dream. Deze zesdelige webdocumentaire geeft een stem aan de inwoners van Flint, Michigan. Ze zijn meer dan de som van armoede, loodvervuiling en verlaten fabrieken. Het cross-mediale project laat in geluid en beeld zien hoe de bewoners deze plek ervaren door middel van foto’s, bewegend beeld, dagboekfragmenten, interviews en posts op sociale media. Het resultaat is een krachtige, gestileerde weergave van trots, hoop en ingehouden woede. Bewoners vertellen over het met lood vervuilde drinkwater dat ze jarenlang dronken, terwijl autoriteiten op de hoogte waren van het gevaar, en wat dat met ze heeft gedaan. In een andere aflevering zien we Briana, het zusje van een succesvolle bokster. Briana had minder geluk dan haar zus: ze zit, net als zoveel andere inwoners, muurvast in Flint.