O, Collecting Eggs Despite the Times
Van de doorschijnend geelbruine eieren van de Tibetaanse lammergier tot het ei van de Britse zeekoet met zijn Jackson Pollockachtige spetters – de Duitse ornitholoog Max Schönwetter (1874-1961) verzamelde ze allemaal. Hij maakte zijn levenswerk van de oölogie, zoals de wetenschap van het ei wordt genoemd. Schönwetter ordende de wereld van het ei terwijl in de wereld om hem heen aan de vooravond van de Tweede Wereldoorlog de chaos uitbrak.
Archiefbeelden van de turbulente buitenwereld contrasteren met nagespeelde beelden uit de werkkamer van Schönwetter. Op straat marcheren de nazi’s, binnen meet hij de eitjes van de oostelijke baardgrasmus. Zijn correspondentie met medewetenschappers en verzamelaars (te horen in voice-overs) schetst de tijdgeest en de monomane verzameldrang van Schönwetter en zijn collega’s. Zo bericht een soldaat aan het Fins-Russische front opgetogen over de sneeuwhoeneieren die hij tussen de gevechten door vond.
Prachtige close-ups van de eieren uit de verzameling van Schönwetter (hij had er 19.206) zijn tijdloos in al hun gevlekte, bespikkelde, gestippelde en kleurrijke schoonheid.