The Forbidden Strings
Ondanks de afkeuring uit hun omgeving maken ze al jaren samen muziek. Akbar, Soori, Mohammed en Hakim zijn de enige jonge immigranten die in Iran een rockband vormen. Er ontbreekt echter nog één ding: optreden. The Forbidden Strings introduceert de muziekgroep als een viertal dat worstelt om gehoord te worden, en volgt de bandleden in aanloop naar een historische dag.
Zoals de titel van deze film al doet vermoeden, zitten daar nogal wat haken en ogen aan. De vier muzikanten zijn kinderen van Afghaanse ouders die naar Iran zijn gevlucht, en in die hoedanigheid lopen ze gevaar in hun moederland. Daarom maken familieleden zich ongerust. De rockers beloven dat ze buiten gevaar zullen blijven in de periode rondom de show in Kabul, maar bij aankomst worden ze al snel met hun neus op de feiten gedrukt. Afghanistan blijkt nog altijd verre van een veilig land te zijn.
De kleine geluksmomentjes zijn aanstekelijk, hoewel die al snel opgevolgd worden door de ontnuchterende realiteit. Een eerlijke film over een viertal dat moet breken met tradities om zichzelf te uiten.