Cooking Workshops to Prepare for the End of the World #6: Tea
Theatermaker Sien Vanmaele combineert theater met koken en eten in zintuiglijke performances. Met de klimaatverandering als belangrijkste drijfveer begon ze in 2019 haar Kookworkshops ter voorbereiding op het einde van de wereld. In deze voorstellingen verweeft ze haar interesse in voeding, de systemen eromheen en de impact ervan op het klimaat. De coronacrisis geeft haar initiatief nog een onverwachte extra lading.
In de workshops staat telkens een aspect van voeding centraal. Na eerdere edities rondom onder andere fermentatie en zeewier onderzoekt ze voor IDFA de mogelijkheden van thee als potentiële reddingsboei voor een nakende apocalyps. Thee is, op water na, de meest gedronken drank ter wereld, maar de teelt ervan brengt uitdagingen met zich mee omtrent milieu en mens.
Tijdens deze virtuele performance ga je vanuit je eigen keuken op zoek naar een theeceremonie voor de toekomst. In kleine groepjes word je live door Sien begeleid tijdens dit zinnenprikkelende ritueel. Kan de rust van een theeceremonie ons helpen om onze apocalyptische gedachten te bedwingen? Moeten we op zoek gaan naar een duurzamere vervanger voor thee?