Letter from Eusapia
Filmmaker Andres Cornejo Pinto stuurt camera’s door het riool in Brussel. Daar registreert hij vooral drek en ratten, maar het verslag van zijn dagelijks werk vermengt hij met een door archiefbeelden geïllustreerd verhaal over de ondergrondse stad Eusapia. Ten tijde van de Koude Oorlog zou daar onder meer een kunstdepot zijn gehuisvest. Een gelijktijdig experiment met het telen van paddenstoelen wordt enkele kunstschatten fataal.
Terwijl hij met robotcamera’s de Brusselse krochten verkent, doet zijn vader in Ecuador tijdens geavanceerde kijkoperaties hetzelfde met de binnenkant van het menselijk lichaam. De chirurg staat echter machteloos als er een virus opduikt waar geen kuur voor is, en patiënten – onder wie zijn eigen zus – massaal sterven in het ziekenhuis.
Via de telefoon zijn vader en zoon verbonden en overbruggen ze de afstand tussen continenten en tussen het pseudomythologische Eusapia in verval en de huidige coronapandemie. Existentiële vragen over leven, dood en ‘thuiszijn’ hangen zwaar in de lucht.