Now Is the Past – My Father, Java & the Phantom Films
Chounosuke Ise, een Japanse filmeditor, maakte tijdens WO II vele propagandafilms in het door Japan bezette Indonesië. Het doel van de films was het goedpraten van de Japanse hegemonie in Azië: Japan claimde de landen te bevrijden van het kolonialisme. Zijn zoon, filmmaker Shin-ichi Ise, volgt het pad van zijn vader, die nauwelijks iets losliet over de oorlog of Indonesië en blijkbaar niet wilde praten over wat hij daar had gedaan.
Zijn reis leidt hem langs de met gedwongen arbeid gebouwde filmstudio’s in Jakarta, langs ooggetuigen die zich de wandaden van de Japanse militaire politie herinneren en vrouwen die destijds op de vlucht sloegen voor verkrachters.
De propagandafilms, zo’n 130 stuks, blijken intussen bewaard te zijn in het Nationaal Archief in Den Haag. Hier kan Ise de propagandafilms van zijn vader, bijvoorbeeld over de Japanse bestrijding van malaria en het werk van spoorwegarbeiders, eindelijk zien. Waarom heeft hij ze gemaakt? vraagt hij zich af. En wat had hijzelf gedaan in die situatie? De geschiedenis is duidelijk nog niet afgesloten: nu is het verleden, en het verleden is nu.