Somebody
Op busstations, in hotellobby’s, ja zelfs op filmfestivals – overal zie je mensen met hun neus in hun telefoon gedoken. Iedereen is de hele tijd zo druk bezig te communiceren via mail, sms of whatsapp dat de wereld om hen heen net zo goed niet kan bestaan. De telefoon functioneert als cocon en social media werken asociaal gedrag in de hand. Somebody gaat daar verandering in brengen. Somebody is een berichtendienst die telecommunicatietechniek injecteert met een dosis menselijk contact. Eigenlijk is het een 2.0-versie van flessenpost. Zoals bij alle goede concepten, is het idee achter Somebody simpel. Je stelt een bericht op en voegt er een handeling aan toe: de boodschap moet fluisterend worden overgebracht of vergezeld gaan van een kus bijvoorbeeld. Dan gooi je het bericht in de digitale oceaan in de hoop dat er iemand met Somebody in de buurt van de geadresseerde is. Als dat zo is, dan brengt die persoon de boodschap over en ontstaat er misschien wel een leuk gesprek. Mocht er niemand in de buurt zijn dan blijft het bericht dobberen. Somebody werkt het beste op plekken waar veel gebruikers van de gratis app zijn. Het filmfestival van Venetië was zo’n hotspot, het Boston Museum of Fine Arts ook. En IDFA kan het worden.