The Battle of Chile: The Coup d’État
Deel twee van de trilogie over de staatsgreep van 1973 in Chili begint waar deel één eindigde: met de beelden van de cameraman die wordt neergeschoten tijdens de mislukte coup in juni 1973. Wat volgt, is een nauwgezet relaas van aanloop naar de staatsgreep die Augusto Pinochet drie maanden later aan de macht bracht.
De spanning in het land loopt op. We zien bijeenkomsten waar fel wordt gediscussieerd en massale demonstraties van aanhangers van de president, die “Allende, Allende, het volk zal je verdedigen” scanderen. Maar op 11 september is de staatsgreep een feit. President Allende sterft na een laatste indrukwekkende radiotoespraak in het presidentiële paleis en de militairen onder leiding van generaal Pinochet grijpen de macht om, in zijn woorden, “het land te redden van de vervaarlijke chaos waarin het werd gestort.”
Regisseur Guzmán had de opnamen kunnen maken met steun van de Franse filmmaker Chris Marker en zag kans om de vele uren materiaal veilig te stellen. Na eerst nog twee weken te hebben vastgezeten in het Nationaal Stadion wist hij zijn land te ontvluchten.