Absence of Me
De nalatenschap van de gevierde Uruguayaanse muzikant en politiek activist Alfredo Zitarrosa (1936-1989), die in de jaren zeventig vluchtte voor de dictatuur, is 27 jaar niet aangeraakt. Nu proberen zijn vrouw en dochters de honderden dozen met memorabilia, filmpjes en muziek- en geluidsopnamen van de vergetelheid te redden. Sommige foto’s zijn al licht aangevreten, wat ze alleen maar poëtischer en nostalgischer maakt.
Deze sobere film gebruikt de schatkist aan materiaal om een origineel beeld te schetsen van de pijn van leven in ballingschap. Zo zijn zwart-witfoto’s van betogende burgers, dreigende soldaten en onderlinge confrontaties te zien, terwijl op een geluidsopname het bijna lieflijke gekwetter van vogeltjes en de tevreden stem van Zitarrosa te horen is. Zijn vaak wijze gedachten komen uit interviews of bandjes die hij naar het thuisfront stuurde. Hij voelt een diepe verbondenheid met alles om hem heen, vertelt hij bijvoorbeeld. Buiten Uruguay, waar zijn muziek verboden is, vindt hij geen inspiratie. In zijn hart reist hij iedere dag terug naar zijn geboorteland.