Blood in the Mobile
Voor de fabricage van mobiele telefoons worden mineralen uit Congo gebruikt. De afgelopen vijftien jaar stierven er vijf miljoen mensen door de burgeroorlog in het land. De VN rapporteren al jaren verbanden tussen de mineralenhandel en de oorlog. De Deense documentairemaker Frank Poulsen voelt zich hier schuldig over. Want hij wil niet langer sms'jes sturen naar zijn vrouw als dat een leven in Congo kan hebben gekost. Hij klopt aan bij het hoofdkantoor van marktleider Nokia, maar wordt van het kastje naar de muur gestuurd. Het bedrijf dat zich voorstaat op sociale verantwoordelijkheid kan niet garanderen dat het geen mineralen uit Congo importeert. Poulsen realiseert zich dat hij als consument het wiel draaiende houdt en besluit af te reizen naar het gehucht Walikale en de ontoegankelijke Bisie-mijn in Congo, een no go area, om met eigen ogen te zien onder welke gevaarlijke omstandigheden kassiteriet (tinsteen) wordt gewonnen door de veelal minderjarige mijnwerkers. Zo ontdekt hij wie er uiteindelijk geld aan verdient. Een ambtenaar bij het Ministerie van Mijnbouw blijkt zelf een bedrijfje te hebben dat bemiddelt bij de mijnbouwvergunningen, het leger int tol bij de poort, en krijgsheren kopen wapens van de opbrengst van het mineraal, dat ervoor zorgt dat wij met onze geliefden kunnen bellen.