Scheme Birds
Voor jongeren zijn er weinig vooruitzichten in het Schotse Motherwell, waar de arbeidersklasse de sluiting van de staalfabriek in 1997 nooit te boven is gekomen. Dat was in het jaar waarin Gemma werd geboren, en zij leent haar perspectief en stem aan dit openhartige coming of age-document vol gevloek, gezuip en gevecht, en sporadisch ook schoonheid.
Cameravoering, montage en muziek geven de documentaire een speelfilmachtig karakter, in de Britse traditie van ‘kitchen sink’ realisme. Als kort na de geboorte van Gemma’s baby een heftig drama in haar vriendenkring plaatsvindt, lijkt voor Gemma het moment aangebroken om zelf de regie in handen te nemen.