Monrovia, Indiana
Terwijl op het omringende boerenland de gewassen worden ingezaaid, groeien en geoogst worden, heeft het leven in het stadje Monrovia (inwoneraantal: 1.063) zijn eigen ritme. De nu 88-jarige regisseur Frederick Wiseman, die in 2009 IDFA's eerste Living Legend Award in ontvangst nam, voert ons op zijn vertrouwde observerende wijze langs grote en kleine plekken in de stad.
Hij brengt ons naar raadsvergaderingen waar wordt gesteggeld over een nieuwbouwwijk, naar een huwelijk in een van de kerken en naar een begrafenis. We zien de drankhandel, de wapenwinkel en de supermarkt; de lokale vrijmetselaars en de Lions' Club. En ook de lokale gymzaal, nu weer het toneel voor een opvoering van het jeugdorkest, dan weer marktplaats voor een matrassenuitverkoop. Gaandeweg schept Wiseman een genuanceerd beeld van een dagelijks leven waarin dienstbaarheid, religie en vrijgevigheid centraal staan, maar waar hardnekkige stereotypen soms ook bewaarheid worden. Het is een levenswijze die in de grote Amerikaanse steden en in het buitenland lang is genegeerd, maar de laatste jaren zijn invloed sterk heeft doen gelden.