Beirut: Eye of the Storm
Vier progressieve vrouwen leggen in oktober 2019 de opstand in Beiroet vast: journalist Hanine, de Iraakse cameravrouw Lujain en de zussen Noel en Michelle, twee artiesten die met hun vaak ironische liedjes een van de stemmen vormen van hun generatie. Er heerst een gevoel van hoop, van verandering. Een paar maanden later is de stad in lockdown vanwege de coronacrisis en lijkt al het optimisme vervlogen.
In dit niet-chronologische verslag van een tumultueuze periode in de Libanese geschiedenis, dat heen en weer springt tussen opstand en lockdown, videobellen de vrouwen met regisseur Mai Masri en met elkaar. Ze geven hun visie op de gebeurtenissen en plaatsen die in historisch perspectief, maar bieden ook een inkijkje in hun persoonlijke levens.
De genadeklap van de explosie in de haven van Beiroet, slechts tien maanden na de opstand, moet dan nog komen. Lukt het de jonge vrouwen om vast te houden aan hun droom van een nieuw Libanon?