Camerawar.tv
Camerawar.tv stelt dat de obstakels voor vooruitgang aan het begin van deze eenentwintigste eeuw te complex zijn om in één film te doorgronden. "De realiteit zelf moet opnieuw worden geordend om onze wereld te kunnen begrijpen", vertelt oprichter Lech Kowalski op de website en daarom kan de distributie van zo'n project alleen op internet. Gedurende een jaar werden elke maandag nieuwe korte films online gezet waarin Kowalski voorbijgangers interviewt over hun visie op de samenleving en op wat er moet gebeuren om de toestand van de wereld te verbeteren. Vaak gaan die discussies niet over wereldwijde radicale veranderingen maar juist over veranderingen op het niveau van kleine gemeenschappen. Of over het dagelijks leven. Of over een fragment uit hun eigen geschiedenis. Of over een gebouw waar Kowalsi al jaren langsloopt en nieuwsgierig naar is. Kowalski is op zoek naar een nieuw narratief, een nieuwe manier om het leven te vangen, zonder de ideologie van de New World Order zoals hij die in traditionele media aantreft. Dat levert willekeur op in zijn selectie en de gesprekken zijn geen strakke, geregisseerde interviews. Maar juist daarnaar is hij op zoek: naar een medium dat vrij is, en dat een nieuwe manier van kijken mogelijk maakt. Tijdens IDFA creëert Lech Kowalski een live versie van het project in de bioscoop.