Midnight Traveler
Ruim een jaar hebben Hassan Fazili en Fatima Hossani vanuit Tadzjikistan vruchteloos geprobeerd om ergens politiek asiel te krijgen voor henzelf en hun twee dochters. Nu worden ze teruggestuurd naar hun geboorteland Afghanistan, waar een premie op Hassans hoofd is gezet omdat hij in een televisiedocumentaire een afvallige Talibancommandant portretteerde. De familie kan weinig anders dan de gevaarlijke poging wagen om Europa illegaal te bereiken. Met hun mobiele telefoons leggen ze deze reis vast.
Ook al is het verhaal vaker verteld, het blijft relevant om de effecten van het Europese immigratiebeleid te zien door de ogen van mensen die simpelweg een basaal niveau van zekerheid zoeken. Bovendien tilt het specifieke karakter van dit gezin de film naar een hoger niveau. Hassan en Fatima zijn beiden filmmaker en hun oudste dochter Nargis (11), die de derde camera hanteert, voelt zich zichtbaar thuis aan beide zijden van de lens.
Daarbij behoudt de familie bijna altijd een speels soort optimisme te midden van voortdurende onzekerheid, misleiding en vijandigheid. Wat uiteindelijk bijblijft, is de hechtheid van hun band.