A Rest Guide for a Tired Nigerian Artist
Reis. Kook en eet. Dans – als het even kan naakt. Drink de regen. Praat met andere kunstenaars. Of vermijd andere kunstenaars. Zomaar een greep uit de adviezen van vijf Nigeriaanse kunstenaars om tot rust te komen in deze onrustige wereld. Ze leveren elk tien tips af in een Gids voor rust, een geïllustreerd handboek. In podcasts gaan de kunstenaars dieper in op hun levens en makerschap.
De Nigeriaanse kunstenaar Rahima Gambo begon in 2020 met haar conceptuele, verhalende blog Tired Nigerian Artist. Het experimentele online dagboek groeide al snel uit tot een verzamelplaats voor gelijkgestemden, een plek om collectief te reflecteren op alles wat (Nigeriaanse) kunstenaars vermoeit – zoals lockdowns, politiegeweld en een lakse overheid die kunst wegzet als “niet-essentieel”.
De serie Rest Guides die het collectief nu uitbrengt, is een eerste stap in een onderzoek naar wat er gebeurt als we de aandacht verleggen van het kunstwerk naar degenen voor wie kunst hun werk is.