The Miracle Basket
Beeldend kunstenaar en verhalenverteller Abner Preis vertelt ogenschijnlijk simpele verhaaltjes met een diepere maatschappelijke laag. Hij combineert de eeuwenoude structuur van sprookjes en legenden om actuele zaken aan te snijden en deinst niet terug voor een ouderwets moraliserend slotakkoord, dat hij overigens altijd met humor omkleedt. Eenvoudige tekeningen spelen doorgaans een belangrijke rol in zijn tot kunst verheven vorm van storytelling.
In The Miracle Basket zijn die felgekleurde tekeningen ruimtelijk geworden, alsof je door een tot leven gewekt pop-upboek loopt. Een opa vertelt zijn kleinzoon over een zorgeloos verleden waarin de mensen in harmonie leefden met de natuur. Maar de komst van een met consumptiegoederen beladen ruimteschip maakte daar een einde aan. Natuurlijke hulpbronnen werden grif ingeruild voor pizza’s en telefoons, waardoor het paradijselijke oerwoud veranderde in een apocalyptische vlakte. Hoewel de parabel onmiskenbaar verwijst naar extractief kapitalisme, neokolonialisme en klimaatverandering, weet Preis er in dit sprookje toch een happy end aan te breien.