Ryuichi Sakamoto: Coda
"Ik wil meer muziek maken," was de reactie van de Japanse componist/musicus Ryuichi Sakamoto toen bij hem medio 2014 keelkanker werd geconstateerd. Vrij snel na zijn behandeling begon hij met het maken van een nieuwe plaat, het begin dit jaar verschenen async. Het compositieproces van dat album vormt de rode draad van deze documentaire. Voor hem is alles muziek en hij experimenteert er lustig op los, onder meer met natuurgeluiden. Een andere inspiratiebron is Tarkovski’s gebruik van geluid en muziek in diens film Solaris. De documentaire begint in 2012, een jaar na de kernramp in Fukushima, en laat de bescheiden en bedachtzame Sakamoto zien als criticus van nucleaire energie en atoomwapens. Zijn bezorgdheid over het milieu begon twintig jaar eerder, waarna hij steeds politieker werd, ook in zijn muziek. Op archiefbeelden zien we Sakamoto als lid van de elektronische muziekgroep Yellow Magic Orchestra en als dirigent van zijn Oscarwinnende score voor The Last Emperor.