Celebration
Yves Saint Laurent was de laatste van de grote Parijse couturiers. In 2002 nam hij afscheid met zijn laatste collectie. Celebration is een onderdompeling in een soms bijna buitenaardse wereld. Een portret van het mode-icoon tijdens die laatste jaren, in de vorm van een nuchter en intuïtief gemonteerd panorama van observaties achter de schermen, met een breekbare, soms wat afwezig kijkende Saint Laurent. Meestal blijft hij zelf buiten beeld, en voert zijn partner Pierre Bergé de regie over de ijverig werkende naaisters, de modellen, de fotosessies en wat al niet meer zij op de werkvloer.
Deels in zwart-wit gefilmde impressies, doorsneden met andere gebeurtenissen, zoals medewerkers die een leegstaand pand bezoeken waar het modehuis gevestigd was, een ceremonie bij de Luxor-obelisk, een speech van Saint Laurent bij het in ontvangst nemen van een prijs in New York en fragmenten van een interview met een journalist waarin de modekoning zich kwetsbaar maar optimistisch toont.
Na aanvankelijke medewerking maakte het modebedrijf bezwaar tegen het uitbrengen van de documentaire. Een eerdere versie werd in 2007 vertoond op de Berlinale.