In His Image
Heeft een dode recht op nakomelingen? Hebben ouders die hun zoon verloren het recht om grootouders te worden na zijn dood? In Israël heeft het begrip ‘kinderwens’ een extra dimensie gekregen. In His Image volgt drie moeders die hun zoon verloren tijdens zijn militaire dienst en die nu, met direct na zijn dood afgenomen sperma, proberen iets van hem te laten voortleven in een postuum kleinkind.
Filmmaker Tami Ravid laat de ethische aspecten van dit fenomeen niet onbelicht, maar volgt tegelijk zonder oordeel en met compassie drie families die elk in hun eigen fase van dit emotionele proces zitten. Haderet en haar man verloren hun zoon in 2004. Zijn inmiddels hertrouwde vrouw besloot na lang twijfelen dat ze geen kind van haar overleden man wilde, maar Haderet voerde een jarenlange juridische strijd om over het sperma van haar zoon te kunnen beschikken. Ludmila pronkt met haar kleindochter, die vijftien jaar na de dood van haar biologische vader geboren werd. Voor Tzipi en Inbal – de beoogde moeder van haar kleinkind – is het een spannende tijd, waarin Inbal via ivf zwanger probeert te worden.