Farewell Tour
Het tweede deel van een serie waarin theatercollectief De Warme Winkel antwoorden zoekt op het gevoel van overbodigheid in deze overbevolkte wereld, en de vraag stelt hoe we het een beetje leuk houden op deze aardbol met tien miljard mensen.
Eerder zocht het collectief het antwoord al in ‘excelleren’ in Vincent Rietveld gaat voor de Louis d’Or (spoiler: hij won hem niet). Met Farewell Tour (Afscheidstournee) zoekt Vincent Rietveld het in ‘ascese’: het beteugelen van verlangens en begeerte. Soberheid troef dus, een oefening in krimpen, meer doen met minder en de schoonheid zoeken in het kleine, teneinde de ecologische voetafdruk te verkleinen.
Dat vraagt om een voorstelling die niet vervuilt. Daarom leggen de acteurs de tournee op de fiets af, met het decor achterop. Publiciteitsposters moeten de theaters zelf tekenen op de achterkant van oude exemplaren. In samenwerking met IDFA verkent De Warme Winkel verschillende media in een radicale poging om een klimaatneutraal toneelstuk te creëren. Het resultaat is een experimenteel stuk dat film, live performance en lichte interactie combineert. Uiteraard gaat de thermostaat in het theater op nul, dus houd je jas aan.