Shadow Moves - The Homecoming of Regilio Tuur
Regilio Tuur zit in bad. Even later staat de bokser voor het raam en staart vanuit de hotelkamer naar de skyline van Rotterdam. Ver onder hem raast het verkeer door het nachtelijk donker. Tuur rolt zijn spieren en drinkt het laatste restje sap uit de kan. De ex-WBO junior lichtgewicht kampioen is terug in zijn geboortestad. Het is 19 december 2001 en hij staat aan de vooravond van zijn ‘homecoming’ gevecht. De kleine, pittige bokser stopte in 1996 met zijn actieve bokscarrière, nu is zijn comeback nabij. Tuur heeft de afgelopen jaren in zijn nieuwe woonplaats New York getraind. In Amerika legde hij contacten met beroemde bokspromotors en won hij zijn eerste professionele gevecht in vijf jaar tijd. Hij heeft ook zijn 310 uur dienstverlening tot het laatste uurtje vervuld. Tot die straf werd Tuur veroordeeld wegens mishandeling van zijn vriendin. Tuur praat in SHADOW MOVES openlijk over zijn relatie met zijn vader, over de pijn die hij als kind heeft gevoeld, zijn ‘oplossing’ door te gaan boksen en hoe alle oude wonden weer werden opengereten na zijn scheiding. Hij mist zijn dochtertje. ‘Ik wilde van niemand afhankelijk zijn en nu was ik dat toch weer.’ Filmmaker Peter Molle geeft via interviews inzicht in de persoon Tuur en de motivatie van de bokser. In stemmig zwart-wit portretteert hij de wondere wereld van de boksring.