Desert One
In 1979, vlak nadat ayatollah Khomeini de macht in Iran over had genomen en de verdreven sjah tot grote woede van de nieuwe leiders was opgenomen door de Verenigde Staten, werd de Amerikaanse ambassade in Teheran aangevallen door Iraanse revolutionairen en werden 52 Amerikanen daar als gijzelaars gedurende 444 dagen vastgehouden. President Jimmy Carter kondigde aan dat hij de gijzeling via diplomatieke weg wilde beëindigen, maar beraamde later toch een geheime militaire reddingsactie.
Aan de hand van een groot aantal interviews met direct betrokkenen, onder wie gijzelaars, gijzelnemers, militairen die deelnamen aan de reddingsactie, vertegenwoordigers van de media en de toenmalige president Jimmy Carter en zijn vice-president Walter Mondale zelf, maakte de veelgeprezen regisseur Barbara Kopple een nauwgezette reconstructie van dit belangrijke moment in de geschiedenis, waarin de Iraans-Amerikaanse verhoudingen op scherp kwamen te staan.
Dit met animaties en veel archiefmateriaal geïllustreerde verhaal ontvouwt zich als een thriller. Centraal staan de jammerlijk mislukte reddingsactie en het politieke steekspel op de achtergrond, waarin Carter uiteindelijk plaats moest maken voor Ronald Reagan.