Freedom for the Wolf
Lang leve de democratie: iedereen is gelijk en we kunnen zeggen, doen en denken wat we willen. Toch? In Freedom for the Wolf wordt die comfortabele bubbel eens en voor altijd doorgeprikt. Te beginnen in het Hongkong van 2014, waar de Occupy-beweging standvastig protesteert tegen wat zij zien als schijndemocratie – totdat de machthebbers het zat zijn. Filmmaker Rupert Russell springt vervolgens de wereld over (van de Arabische Lente tot de benoeming van Trump als president) om te laten zien dat het idee van vrijheid niet alleen wordt ingezet voor het bevorderen van liberale waarden, maar ook om anderen te onderdrukken. Burgers kunnen naar hartelust consumeren of stemmen bij verkiezingen, maar hebben intussen nooit daadwerkelijk de macht om zelf voor verandering te zorgen. Glashelder uitgelegd door uiteenlopende filosofen en politici, mooi levendig gemaakt met archiefbeelden en animaties. Russell kent intussen geen genade; het is hem niet te doen om makkelijke oplossingen aan te dragen, maar om de kijker bewust te maken van zijn eigen rol in het bestrijden van de onvrije democratie die over de hele wereld in opkomst is.