But Now Is Perfect
Lange tijd gold het als een succesverhaal, de eigenwijze manier waarop de burgemeester van Riace, een dorp in het Zuid-Italiaanse Calabrië, ruimhartig vluchtelingen opving. Daarmee ging hij in één klap de leegloop en vergrijzing van het dorp tegen. Riace dreigde net als veel andere arme plattelandsgemeenten een spookdorp te worden, maar de vluchtelingen brachten leven in de brouwerij. Tot het politieke tij keert en de subsidies voor Riace’s vluchtelingenbeleid worden stopgezet. Chaos en onduidelijkheid is het gevolg. Veel vluchtelingen, zoals de 26-jarige Becky Moses uit Nigeria, moeten vertrekken. Haar verhuizing naar een opvangkamp in de regio heeft fatale gevolgen.
But Now Is Perfect richt zich op Becky Moses en enkele andere bewoners van Riace. Politiek speelt slechts op de achtergrond een rol. Het lot van de jonge Nigeriaanse vrouw is uniek, en toch vertelt het een groter verhaal. Over de vluchtelingencrisis, die hier een onvergetelijk gezicht krijgt, maar ook over vriendschap en menselijkheid.