Gulabi Gang
Sampat Pal komt uit een regio in het noorden van India die geteisterd wordt door droogte, armoede en corruptie. Voor de mensen die in het traditionele kastensysteem onderaan de maatschappelijke ladder staan, de dalits (onaanraakbaren) en vrouwen, is het leven er zwaar. Geweld en intimidatie zijn aan de orde van de dag.
Sampat raakte al vroeg doordrongen van de onrechtvaardigheid van het systeem. In 2006 richt ze de Gulabi Gang op, een organisatie van en voor vrouwen die onrecht tegen vrouwen en dalits aan de kaak stelt en voorlichting geeft om hen weerbaarder te maken. Gekleed in roze sari's en gewapend met een stok trekken de groepen vrouwen langs de dorpen. Op dit moment heeft de organisatie al duizenden leden, verspreid over een groot gebied.