Bayou Blue
Tussen 1997 en 2006 werden in een straatarme regio in Zuidoost Louisiana drieëntwintig mannen vermoord. De lokale politiekorpsen hadden grote moeite de dader te vinden - ook al omdat rond 2005 orkaan Katrina alle aandacht opeiste. Deze documentaire reconstrueert de gebeurtenissen en onthult minder mooie zaken uit deze mysterieuze moerasstreek: de armoede, het racisme, de drugsproblematiek, de alomtegenwoordige milieuvervuiling, langs elkaar heen werkende instanties en hoe een kwade geest aldus zo lang kon rondwaren. De makers volgen lokale politiemensen naar de plaatsen delict en ondervraagt ze over hun bevindingen in de zaak. Ook familieleden van slachtoffers spreken over de dood van hun geliefden en de gang van zaken rondom de opsporing van de dader. Hoe was het mogelijk dat een zaak van een dergelijke omvang de landelijke pers niet haalde? Het werd afgedaan als een 'regionale kwestie', zo meldt een lokale journalist. Bovendien kwamen ingewikkelde thema's als homoseks en dak- en thuislozen aan de orde. "Een segment in onze maatschappij waar we sowieso liever niet over willen praten", concludeert hij nuchter. Met de toevoeging van beelden van lokale nieuwsprogramma's en confronterende geluidsopnames van de verhoren van de moordenaar, vormt de film een grimmig beeld over een vaak onbelichte kant van een westerse maatschappij.