Searchers
Liefde vinden in coronatijd: hoe doen ze dat in New York? Een bont gezelschap ‘zoekenden’, van een jonge man tot een grijzende dame met leesbril, passeert de revue. Allen zoeken de liefde online; van Tinder tot Grindr. Door een bijzondere montagetechniek zien we de ‘zoeker’ in beeld met op de achtergrond, vaag, de mogelijke matches. We zien de twijfel op de gezichten wanneer er naar links of rechts moet worden geswipet. Robert (75) adviseert zijn 78-jarige vriend Arthur om vrouwen op een eerste date niet meer mee uit eten nemen, dat kost te veel tijd en geld.
Wanneer het schrijven van een profieltekst ter sprake komt, blijkt ook de filmmaker op zoek. Samen met zijn moeder van zeventig bekijkt hij zijn matches. Daarmee is Searchers – dat eerder te zien was op Sundance – niet alleen een portret van zoekende New Yorkers, maar ook de persoonlijke zoektocht van de filmmaker.
Een vermakelijk en ontroerend inkijkje in de wereld van onlinedating, die iedereen – single of niet – op luchtige wijze confronteert met de vraag: wat is liefde? Wat zoek ik? En waarom?