The Moment of Transition
Filmmaker Chiara Marotta woonde tot haar zestiende in een christelijke commune waar alles draaide om gebed en bezinning. Het leven was gebonden aan regelmaat en regels die contact met de buitenwereld tot een minimum beperkten. De opstandige Marotta hield het er niet uit, maar haar oma, moeder en zus bleven achter toen zij vertrok.
Vlak voordat de commune op het punt staat te verhuizen naar een complex buiten de stad, keert Marotta terug en gaat ze het gesprek aan. Het filmische verslag van die confrontatie is eerlijk en direct. Beelden van het bedaagde bestaan binnenshuis worden afgewisseld met animaties waarin auto’s wegrijden en kerken in vlammen opgaan. Ze weerspiegelen de woede en frustratie van de filmmaker, die ook op rechtstreekse vragen slechts zalvende antwoorden krijgt, waaruit blijkt dat haar familieleden meer om hun God geven dan om haar. Luidt het vertrek van de gemeenschap ook het definitieve afscheid van haar familie in?