She Breathes Water
Het openingsshot toont een vrouw in badpak die de kijker vermanend lijkt toe te spreken. Het laatste beeld is van een ironisch glimlachende man die achter een boomstam verdwijnt. Daartussenin worden dieren geslacht, zeeën bedwongen, offers gebracht en grondstoffen omgezet in producten.
Deze collage van found footage suggereert een verhaal dat weer ontregeld wordt door de poëtische ondertiteling. Onder deze beeldenstroom ligt een soundscape van krakend ijs – alsof de wereld langzaam uit elkaar barst – die iets plechtigs krijgt door het telkens terugkerende refrein van Schuberts ‘Ave Maria’.
Penny Siopis verknipt found footage en herschikt het tot een waarschuwing verpakt in symboliek, een parabel of een gedateerde vorm van sciencefiction. De beelden suggereren op het eerste gezicht een menselijke romance, maar geleidelijk aan ontstaat het beeld van iets groters: de destructieve relatie die de mensheid onderhoudt met de aarde. Wanhoop en verwijt strijden om voorrang in de laatste zin: “Kun je een geschiedenis schrijven die over meer gaat dan alleen jouw macht?”