In the Billowing Night
Een zwijgzame man: dat is het beeld dat filmmaker Erika Etangsalé als kind had van haar vader, Jean-René. Nu doet hij voor haar camera voor het eerst zijn verhaal. Het is een verhaal van ontheemding die generaties teruggaat, van de kolonisatie en slavernij die zijn voorouders naar het eiland Réunion brachten tot het omstreden Franse overheidsprogramma BUMIDOM, dat hem als 17-jarige weer van dat eiland wegplukte.
Terwijl Jean-René in een zonnig en kleurrijk Frankrijk de brokken van zijn verleden bijeenlegt, is ook het eiland vanaf de eerste seconden aanwezig in de film, gevangen in korrelige zwart-witbeelden van vulkaantoppen en bergflanken gehuld in mistflarden – beelden die zich hebben losgemaakt van de tijd, en waarin de grenzen tussen mythe, droom en herinnering vervagen.
De film vertelt een zeer persoonlijk verhaal, dat tegelijk het verhaal is van velen die ontworteld zijn door kolonisatie. Door te vertellen neemt Jean-René langzaam weer bezit van die onverwerkte geschiedenis die zich in zijn lichaam heeft genesteld als een onbestemde pijn die wordt doorgegeven van generatie op generatie.