Touch Me Not
Deze in vele opzichten grensverleggende documentaire, winnaar van de Gouden Beer op het filmfestival van Berlijn in 2018, begeeft zich op de fluïde scheidslijn tussen fictie en realiteit. Samen met haar drie hoofdpersonages onderzoekt Adina Pintilie de universele menselijke behoefte aan intimiteit en zet ze vraagtekens bij het klassieke schoonheidsideaal.
Laura (belichaamd door actrice Laura Bensen) wil niet aangeraakt worden en zoekt in diverse ontmoetingen – met een sekstherapeut, een transseksueel, een escort – de confrontatie met haar fobie. Haar zoektocht wordt doorsneden met beelden van groepstherapiesessies. Daarin geven zowel de compleet haarloze Tómas (Tómas Lemarquis) als de aan een progressieve spierziekte lijdende Christian (Christian Bayerlein) en diens geliefde zich letterlijk en figuurlijk bloot.
Waar de camera vaak een grens trekt tussen maker en onderwerp, is hij hier een instrument waarmee zij worden samengebracht, elkaar onderzoeken, aftasten. Pintilie legt het vast in beelden die met hun kleurgebruik – veel wit en zachte grijstinten – klinisch aanvoelen, maar een warm kloppend hart herbergen vol lust, wanhoop, liefde en empathie.