Forensic Landscapes
Het Zuid-Amerikaanse continent kent een gewelddadig verleden van militaire junta’s, burgeroorlogen en bloederige criminaliteit. Vele duizenden slachtoffers verdwenen spoorloos. Om de menselijke resten en zelfs massagraven die af en toe opdoken te kunnen onderzoeken, werden in diverse landen forensische organisaties gevormd.
In deze bekroonde interactieve webdocumentaire wordt hun werk op passende en opvallend esthetische wijze gevisualiseerd in acht virtuele omgevingen. Van een uitgraving ga je naar de onderzoekstafel, een gerechtshof of het water waar doodseskaders lichamen dumpten. Elke omgeving bevat miniaturen van experts en nabestaanden die ook in korte video’s aan het woord komen. Daarin spreken zij over verschillende aspecten van het forensisch onderzoek; over de wetenschappelijke kanten, maar ook over persoonlijke betrokkenheid, historische achtergronden en ethische kwesties.