Welcome to Chechnya
In de ultraconservatieve Russische deelrepubliek Tsjetsjenië zijn LGBTQ+’ers hun leven niet zeker. In een zuiveringsoperatie die door de tirannieke president Ramzan Kadyrov in alle toonaarden wordt ontkend, zijn al enkele honderden opgepakt en gemarteld in geheime gevangenissen. Een groep moedige Russische activisten neemt een onvoorstelbaar groot risico om vervolgde LGBTQ+’ers het land uit te smokkelen en een veilig onderkomen te bieden met hulp van een internationaal netwerk.
Op festivals als Sundance en de Berlinale sleepte deze huiveringwekkende documentaire thriller al diverse (publieks)prijzen in de wacht. David France (in 2013 genomineerd voor een Oscar met How to Survive a Plague) blijft niet aan de zijlijn staan. Met zijn kleine camera is hij aanwezig tijdens de gevaarlijkste momenten op de vluchtroute van Grisha, een evenementenorganisator die systematische martelingen doorstond, en Anya, die dreigt te worden vermoord door haar familie.
Om de anonimiteit van de gevluchte personen te beschermen, heeft France hun gezichten met deepfake-technieken digitaal veranderd. Hij filmt hun intens spannende, ondergrondse reis naar een nieuwe schuilplaats. Maar ook in het buitenland zijn ze nooit helemaal veilig.