In Flow of Words
Een van hen kon niet langer vertalen toen hij een filmpje zag waarop moordlustige Serviërs een man dwongen om tegen andere moslims die zich in een bos hadden verstopt te roepen dat ze veilig tevoorschijn konden komen. Een ander was een maand dronken als reactie op de getuigenis van een Servische chauffeur, die moslims in Srebrenica naar een executieplek had gereden. De tolk kon het emotioneel niet verkroppen dat een uit bed gebelde commandant uitrukte om een achtergebleven jongen dood te schieten toen de chauffeur niet wist wat hij met hem moest doen: “Wie staat er om 3, 4 of 5 uur op om een jongen te vermoorden?”
Tegenover de aangrijpende interviewfragmenten staan zakelijke interieurbeelden van de rechtszaal. Het maakt de kloof tussen afstandelijke professionaliteit en de intense emoties van de tolken pregnant voelbaar.