Punta Sacra
Niemand wil weg uit Ostia, een klein Italiaans dorpje aan de monding van de Tiber. Iedereen die in deze poëtische documentaire voor de camera komt − op een enkele weerbarstige tiener na − voelt zich verbonden met de plek waar Pasolini’s lichaam ooit werd gevonden. Ze wonen er al hun hele leven of voelen zich er snel thuis, zoals de van oorsprong Chileense rapper Chicky Realeza, wiens nummers duidelijk geïnspireerd zijn op het sprookjes- en soms spookachtige plaatsje. Maar de illegaal zelfgebouwde huizen, waar zo’n vijfhonderd gezinnen wonen, worden bedreigd met verwoesting.
Francesca Mazzoleni richt haar lens vooral op de vrouwen van de gemeenschap, die (veer)kracht, slimheid, moed en liefde voor elkaar en hun land ademen. De filmmaker lijkt onbeperkte toegang te hebben: ze filmt discussies, intieme gesprekken tussen tieners, een moeder die omringd door haar familie een tatoeage laat zetten en voorbereidingen van een van de vele festiviteiten. Ze doet dat met tederheid en een scherp oog voor de schoonheid van de mensen en hun omgeving, die ze onderstreept met drone-opnamen en betoverende muziek.