Hotel Astoria
Het is 1996. Een receptionist laat een van de suites zien van haar werkplek: Hotel Astoria in Leipzig, een overblijfsel uit het DDR-tijdperk. Ze spreekt de hoop uit dat een “reddende engel” het Astoria toch nog van de vergetelheid zal redden. Zeven jaar na het vallen van de muur valt ook het doek voor het legendarische hotel.
Herinneringen aan deze plek, waar ook overdaad op rantsoen was, worden met een combinatie van archiefmateriaal en animatie tot leven gewekt. Alle nuances en absurditeiten van het leven in de DDR passeren daarbij de revue. Van schildpaddensoep in een land dat bekend stond om schaarste tot de hotelbar waar Stasi-agenten, prostituees en toeristen samenkwamen. Die agenten hielden intussen alles in de gaten; de paranoia die de DDR-tijd kenmerkte tijd gold ook in het hotel.
Het zijn tegenstellingen die ook doorwerken in de getuigenissen van de medewerkers. Sommigen herinneren zich een angstcultuur, anderen noemen het de mooiste tijd van hun leven. Het laat zien dat verschillende historische ervaringen naast elkaar kunnen bestaan, en dat er grijze gebieden zijn tussen propaganda en realiteit.