May God Be With You
In dit persoonlijke regiedebuut onderzoekt filmmaker Cléo Cohen haar identiteit als kleindochter van Joodse Arabieren die ooit vanuit Tunesië en Algerije naar Frankrijk emigreerden. In een intieme setting bevraagt Cohen haar vier grootouders voor de lens van haar camera over hun levensloop. Voelen ze zich sterker verbonden met het Jodendom of met hun Arabische achtergrond? Hoe denken ze over hun huidige thuisland, ex-kolonisator Frankrijk? Voelen ze zich Afrikaans of Europees? En hoe hopen ze dat hun nageslacht de eigen identiteit vormgeeft?
Tussen afwisselend kraakheldere en soms multi-interpretabele antwoorden door, steekt Cohen haar licht op bij werk van Albert Memmi (1920-2020), een Frans-Tunesische schrijver van Joodse afkomst. In de context van Cohens consequente eigen stijl dwingen ogenschijnlijk informele gesprekken tot introspectie bij zowel de oudere als de jongere generatie. Tegelijkertijd is deze persoonlijke queeste een vertelling van een complexe wereldgeschiedenis, waarin thema’s als kolonialisme, antisemitisme, racisme en religieuze, culturele en politieke thema’s samenkomen.