Follower
Volgen of gevolgd worden? Online is het een teken van aandacht en interesse. Maar hoe voelt het om één dag een échte volger te hebben, of een échte volger te zijn? Aan jou de keus. Kunstenaar Lauren McCarthy heeft met Follower een service opgezet die je voor enkele uren voorziet van een reallife-volger. Tijdens DocLab heb je voor even een onzichtbare metgezel die aandachtig over je waakt. McCarthy verweeft in al haar projecten de vraag hoe technologie nieuwe spelregels opwerpt voor sociale interactie tussen mensen in het werkelijke leven. Follower biedt de gebruiker de kans om te onderzoeken of technologie ons misschien kan helpen om socialer te zijn of ons meer op ons gemak te voelen met elkaar. Je kunt je via de Follower-app opgeven om onderdeel te worden van deze performance die draait om twee vragen: waarom wil je gevolgd worden of waarom zou je iemand willen volgen? Het antwoord zit in de ervaring. Aan het einde van het experiment krijg je slechts één aandenken: een foto van je persoonlijke volger.