The Silence of the Banana Trees
In een lommerrijke wijk in Boedapest staat het huis van de Hongaarse zeventiger Mihály Fekete, vol van de kunstwerken van zijn dochter Réka. Uit de manier waarop hij over haar praat wordt duidelijk dat zij een belangrijke rol in zijn leven speelt, maar ze hebben elkaar al jaren niet gesproken. Haar beslissing om afstand te houden van haar vader is pijnlijk voor hem, zeker nu zij terminaal ziek is. Ondanks zijn verdriet heeft Mihály zich daarbij neergelegd. In zijn huis, waar deze film is opgenomen en waar hijzelf en ook zijn gezin is opgegroeid, kan hij putten uit een reservoir aan tastbare herinneringen: vakantiedia’s, brieven, video’s, kindertekeningen.
De film speelt uiteindelijk een bemiddelende rol in een poging de verbroken band te herstellen. Met abstracte beelden en geduldige observaties creëert documentairemaker Eneos Çarka een sfeer van vergankelijkheid, waarmee hij de kijker meesleept in een maalstroom van herinneringen en gevoelens die leidt naar een aangrijpende ontknoping.