Balolé, the Golden Wolf
In een steengroeve in Ouagadougou, de hoofdstad van Burkina Faso, slaan ongeveer 2500 mannen, vrouwen en kinderen de hele dag door stenen stuk. Het is fysiek zware, monotone arbeid die een mensonterend laag salaris oplevert. Tussenhandelaren eisen het grootste deel van de winst op.
De mijnwerkers vormen een vergeten groep, levend onder middeleeuwse omstandigheden. Maar wanneer de jonge filmmaker Aïcha Boro hen opzoekt, treft ze niet alleen maar ellende aan. Het zijn vooral hun waardigheid, veerkracht, liefde en humor die opvallen. De jonge Ablassé, een geboren leider, richt een associatie op. De verenigde mijnwerkers zetten de tussenpersonen buitenspel en krijgen zelf meer betaald voor hun werk. Daardoor kunnen hulpmiddelen worden aangeschaft en komen er wellicht zelfs toiletten. Een dertienjarige tweeling gaat voor het eerst naar school. De jongens krijgen allebei een fiets. “Schoenen zou ik ook wel willen,” zegt er een. “En een mobiele telefoon.”
Het is lang niet alles goud wat er blinkt in Balolé, the Golden Wolf, maar een aanstekelijk optimisme overheerst in dit openhartige portret van mensen die zich niet laten marginaliseren.