On the Ropes
Twee jaar lang volgden de documentairemakers Nanette Burstein en Brett Morgen de leden van een boksclub in de New-Yorkse wijk Brooklyn. Ooit bracht de club supersterren als Riddick Bowe en Mark Breland voort, nu staat een nieuwe generatie jonge boksers in dezelfde ring. Ze hopen zich hogerop te boksen, maar hun verleden blijft hen achtervolgen. Zo moet Tyrene voor de rechter verschijnen wegens cocaïnebezit en kampt Noel met een uiteengevallen gezin: zijn vader is ervandoor, zijn moeder is een voormalig crack-verslaafde. George staat er nog het beste voor. Een jaar eerder won hij drie kampioenschappen, en ook nu hoopt hij prijzen in de wacht te slepen. ‘Mijn droom is om de grootste bokssensatie ooit te worden. Misschien is het te hoog gegrepen, maar als je geen dromen hebt, heb je enkel nachtmerries.‘ Trainer Harry Keitt was ooit amateur-bokser - hij heeft zelfs tegen Mohammed Ali gebokst - maar heeft zelf ook geen schone lei: hij zat vier jaar in de gevangenis wegens poging tot moord. Nu begeleidt hij zijn pupillen vol overgave, want hij weet dat boksen voor hen meer is dan een wedstrijd tussen twee sporters; de boksers proberen zich uit een rottige situatie te vechten, waarbij veel op het spel staat. Het is alles of niets - kampioen worden of een leven op straat doorbrengen. Hollywood heeft intussen belangstelling getoond om een gedramatiseerde versie van de documentaire te maken.