Europa, “Based on a True Story”
De Rwandese regisseur Kivu Ruhorahoza (Grey Matter, Things of the Aimless Wanderer) besluit zijn nieuwe fictiefilm, A Tree Has Fallen, op te nemen in Londen: een stijlvol gefilmd drama over Simon, een mysterieuze Nigeriaanse man (gespeeld door Oris Erhuero), die terugkeert naar London om het goed te maken met zijn biculturele vriendin Anna (Lisa Moorish) en haar witte ex-man Bruce (Matt Ray Brown).
Meer en meer weerspiegelt deze liefdesdriehoek de toenemende sociale en raciale spanningen in Groot-Brittannië en Europa. Parallel aan deze fictieve verhaallijn documenteert Kivu deze spanningen door in de straten van Londen een reeks demonstraties te filmen. Maar de herenigde geliefden ontkomen niet aan het ‘hostile environment’-immigratiebeleid van de regerende Conservatieve Partij, dat ook een streep weet te trekken door Kivu’s filmproject.
Wanneer hij het einde van zijn verblijf in Londen voelt naderen, woont Kivu een extreemrechtse demonstratie bij in een poging de groeiende xenofobie van de Britten en van zijn filmpersonage Bruce te doorgronden.