Here We Move Here We Groove
Toep-toep, doen de wielen van de taxi waarmee DJ Robert Soko over de plek wordt gereden waar ooit de Berlijnse muur stond. Het is ook het geluid van de beat van east meets west – de mix van westerse muziek en opzwepende Balkanritmes die Soko in 1993 in de Europese clubscene lanceerde onder de naam Balkan Beats. Als jonge vluchteling uit voormalig Joegoslavië organiseerde Soko dansavonden waar hij de Berlijnse punkrockmentaliteit combineerde met de energieke muziek van zijn geboorteland; ze werden in Europese steden al snel razendpopulair.
Nu de populariteit van de stroming dalende is, gaat Soko op zoek naar nieuwe bronnen van inspiratie. Die vindt hij op een reis naar zijn geboortegrond, waar op dat moment stromen vluchtelingen uit onder meer Syrië en Afghanistan passeren. Velen van hen hebben Berlijn als gedroomde eindbestemming. Ter plaatse gaat Soko meteen aan de slag met de nieuwe muziek die hij hoort.
In deze even geëngageerde als muzikale vertelling over bruggen bouwen met muziek, rapt een Afghaanse jongen op Palestijnse beats en zingt een Griekse over hoe het is een vreemdeling te zijn.