A People’s Radio – Ballads from a Wooded Country
Wat bezielt de Fin? Bij een waaier aan beelden van het zomerse Finse landschap, in de stad en op het platteland, klinken de ingesproken berichten van luisteraars van het populaire radioprogramma Kansanradio (“Volksradio”). Ze luchten hun hart, tegen niemand in het bijzonder, over een breed scala aan onderwerpen: van het plan om geen shampoo meer te gebruiken tot algemene politieke beschouwingen, en van de rouw om een overleden echtgenoot of worstelingen met het geloof tot de woede om een borende buurman.
De beeldopnames tonen niet alleen de bij toeristen welbekende schoonheid van midzomernachtelijke meren, blokhutten en berkenbossen, maar ook de meer alledaagse werkelijkheid van Finland. Daar staan immers óók verregende pretparken en fantasieloze woonwijken – waar dan wel weer het onvermijdelijke rendier doorheen hobbelt. Samen met de soms geestige, soms melancholische of opstandige radiostemmen vormen ze een ingetogen liefdesverklaring aan Finland en zijn inwoners.