The Lost Souls of Syria
“De andere mensen zijn geen mensen”, stelt een mensenrechtenadvocaat, die het weerzinwekkende regime van Bashar al-Assad probeert te beschrijven. “Ze zijn obstakels.” Sinds 2011 zijn vele tienduizenden Syriërs omgebracht of verdwenen. Een fotograaf van de militaire politie, codenaam ‘Caesar’, wist maar liefst 27.000 foto’s van gemartelde en vermoorde gevangenen het land uit te smokkelen.
De sisyfusarbeid om de identiteit van de slachtoffers te achterhalen en de omvang van de misdaden in kaart te brengen, wordt door regisseur Stéphane Malterre en coscenarist en historisch adviseur Garance Le Caisne nuchter, maar tegelijkertijd elegant en vloeiend in beeld gebracht, in koele, sobere kleuren.
Vanuit Spanje en Frankrijk worden rechtszaken voorbereid, maar rechtbanken in Europa zijn huiverig zich te mengen in de zaak, want het regime is nog steeds aan de macht. Aanvankelijk durft alleen Duitsland zijn vingers eraan te branden. Nadat het Syrische regime in 2018 overlijdensverklaringen van de vermisten uitgeeft, komt Frankrijk alsnog in beweging.