Gnosis Iluminada
Het voormalige 17e-eeuwse klooster van Santa Mònica in Barcelona, tegenwoordig Centre d’Art Santa Mònica, bezat een bibliotheek waaruit honderden boeken momenteel bewaard worden aan de universiteit van Barcelona. Het bestuderen van enkele boeken uit deze collectie vormde de start van dit project.
De werken zijn gebaseerd op de scholastieke geschriften van Thomas van Aquino, die de ideeën van Aristoteles in het westerse denken introduceerde – waaronder het essentialisme, dat vanuit een hedendaags perspectief hoogst problematisch is. Ze keren in Gnosis Iluminada terug naar hun bron. In de kloostergangen en crypten ontvouwt zich een spel met tijd waarin queer en niet-normatieve tegenculturen weerwoord bieden aan de Westerse gnostische traditie.
Een academicus ervaart, via tijdsprongen en visoenen, onder meer een ontmoeting met Hildegard van Bingen en een groep engelen die een lied van Madonna zingt. Dit ludieke en veelzijdige audiovisuele project benadrukt ook het spanningsveld inherent aan de studie van de nieuwe kennistheorieën aan universiteiten die traditioneel verbonden zijn met de verspreiding van klassieke filosofie.